خرابی تسمه تایم و عمر مفید تسمه تایم

۵ بازديد

تسمه تایم عمر مفیدی دارد 

اگر میل بادامک در  موتور خودروی شما با تسمه دندانه دار کار می کند، باید آن را در فواصل زمانی مشخص تعویض کنید. سازنده زمان تعویض تسمه دندانه دار را مشخص می کند. اگر از این مهلت تجاوز کنید و تسمه دندانه دار پاره شود، موتور معمولا معیوب است. تعمیر بسیار گران خواهد بود. با وسایل نقلیه قدیمی، اغلب دیگر ارزشی ندارد، زیرا آسیب عمده موتور معمولاً نتیجه آن است.

عملکرد تسمه تایم چیست 

تسمه تایم میل بادامک را در اکثر موتورهای احتراق داخلی به حرکت در می آورد . میل بادامک دریچه های ورودی و خروجی را کنترل می کند. تسمه دندانه دار از یک ترکیب لاستیکی تشکیل شده و در داخل با یک نوار الیاف شیشه ای تقویت شده است. بنابراین می تواند فشارهای ناشی از سرعت و عملکرد بالا را تحمل کند. در برخی از موتورها، یک زنجیره تایم این وظیفه را بر عهده می گیرد. اینها اغلب موتورهای بزرگی هستند که به صورت V-block طراحی می شوند. شما می توانید در کارگاه خود متوجه شوید که وسیله نقلیه شما مجهز به تسمه دندانه دار یا زنجیر تایم است.

ترک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد

  • عدم رعایت فواصل سرویس در خودروی شما می تواند منجر به پارگی شود. این به دلیل خستگی مادی است.
  • خطاهای نصب نیز می تواند منجر به چنین ترک شود. دلایل این امر می تواند در تنظیم نادرست کشش تسمه دندانه دار باشد. گاهی اوقات قرقره کشنده یا قرقره های هرزگرد به درستی تراز نمی شوند.
  • با این حال، پارگی همچنین می تواند به دلیل آلودگی روغن تسمه دندانه دار یا کثیفی در محرک تسمه دندانه دار رخ دهد. اگر در فاصله زمانی سرویس مشخص شد که تسمه دندانه دار دارای ترک هایی در پایه دندان ها، از بین رفتن دندان ها، ساییدگی در یک طرف، شکستگی در پشت تسمه دندانه دار یا ترک هایی در طرفین است، باید سریعاً تعویض شود.
  • ممکن است ایراداتی در محرک تسمه دندانه دار وجود داشته باشد. اینها را می توان در قرقره های بیکار، قرقره کششی، پمپ آب یا پمپ تزریق موتور دیزل یافت.
  • آسیب بلبرینگ همچنین می تواند تسمه دندانه دار را از بین ببرد. شما می توانید با بررسی های فواصل منظم از این مشکلات جلوگیری کنید. این شامل بررسی تمام قسمت هایی است که تسمه دندانه دار را هدایت می کنند. به این ترتیب، سایش و پارگی یا نواحی معیوب را می توان به سرعت و به راحتی تشخیص داد.

پارگی تسمه تایم و عوارض آن 

اگر تسمه تایم پاره شود، میل بادامک متوقف می شود. حداقل یکی از شیرها اغلب باز است. میل لنگ به چرخش ادامه می دهد. این باعث برخورد پیستون با شیر می شود. این منجر به آسیب شدید پس از پارگی کمربند دندانی می شود. علاوه بر این، میل سوپاپ ممکن است خم شود یا میل بادامک آسیب ببیند. سر سیلندر اغلب دارای ایراد است یا موتور به طور کامل حذف می شود.

  • در اکثر وسایل نقلیه، پس از طی حدود 80000 کیلومتر باید تسمه تایم را تعویض کنید. فاصله زمانی شش سال است.
  • با توجه به ماهیت خود، تسمه به طور دائم در معرض سایش غلتک های انحراف و سایر واحدهایی است که حرکت می کند. این منجر به اصطکاک دائمی می شود که می تواند مواد را از بین ببرد. بنابراین بسیار مهم است که کمربند دندانه دار را در فواصل زمانی منظم بررسی کنید.
  • این آزمایش به تجربه زیادی از جانب متخصص نیاز دارد. شما نمی توانید این آزمایش را بدون ابزار خاص انجام دهید.
  • به عنوان یک فرد غیر روحانی، فقط می توانید تسمه تایم خودروی خود را به صورت بصری بررسی کنید. تسمه تایم در زیر یک پوشش پلاستیکی مشکی در سمت چپ موتور زمانی که به صورت عرضی در جلو نصب می شود قرار دارد.

بررسی های منظم به ویژه برای وسایل نقلیه قدیمی مهم است، زیرا تسمه دندانه دار شکسته اغلب ارزش باقی مانده وسیله نقلیه را از بین می برد. هنگام خرید خودروی دست دوم، تعویض تسمه تایم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه منطقی است. چنین تغییری بسته به مدل خودرو معمولا بین 1 الی دو ملیون هزینه دارد.

منبع : https://frkpower.ir/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.